כללי הפעלת אופנוע ים

כללי הפעלת אופנוע ים

כללי הפעלת אופנוע ים

הכנות לשימוש באופנוע ים 

אל תצא בטרם עברו 12 שעות מעת שתית אלכוהול.

אל תיקח עמך נוסע בטרם עברו 12 שעות מעת ששתה אלכוהול לאחרונה.
תדלוק האופנוע.
בדיקת טעינת המצבר.
הנעת האופנוע טרם ירידה לים .
סגירת פקקי ניקוז.
וודא שקיים ציוד בטיחות כחוק: חגורות הצלה, מצוף עשן, מדומם מנוע, מראת איתות. ומכנסוני מגן.
וודא תעודות שיש להחזיק באופנוע: רישיון נהיגה ,תעודה מזהה,רישיון שייט וביטוח.
בדיקת גוף האופנוע.
בדיקת תקינות המצערת הגז.
חיבור מדומם מנוע .
חגורת הצלה תקינה.
קיים ראי איתות ממתכת .
קיים חבל למטרת עוגן ,או גרירה.

לפני יציאה לים
להתעדכן באשר למזג אויר.במידה ויש רוח דרומית מערבית ערה ,זה סימן לבואה של סערה.
להשאיר הודעה בחוף על כיוון ומשך ההפלגה.
לבדוק שאין מכשולים ,או שחיינים בנתיב ההפלגה
לבדוק תקינות מערכת ההגה, ע"י סיבוב ידית הגה ומבט בצינור הפליטה.

הפלגה באופנוע  ים
עומק המים המינימאלי להפעלת המנוע הינו 0.6 מטר .
ביציאה ממרינה, ירוק מצד שמאל של האופנוע ואדום מצד ימין שלו. בחזרה למרינה – הפוך.

יש לצאת מהחוף בנסיעה איטית וזהירה עד לקו ה- 300 מטר.
לכל אורך הפלגה יש לתצפת בכל עת ומצב.
אסור להפליג בתחום חוף רחצה.
מותר להפליג במרחק מעל 300 מטר מהחוף ועד מרחק של 1 – מייל, למעט הפלגה בכינרת .

במעבר ליד כלי שיט אחר האט כדי למנוע גלים שיטלטלו אותו.

במפגש עם אופנוע אחר, להאט למינימום מהירות, להתקרב נגד כיוון הרוח ולדומם מנוע בקרבת כלי השייט.
בעת החפה, הקפד לנוע בין שני גלי חוף.

גרירת אבוב/סקי מים
מותר לגרור אבוב/סקי רק באופנוע שנועד לשלושה נוסעים.
בביצוע הגרירה ישנם שני שייטים ,כאשר אחד יושב עם הפנים כלפי הנגרר ושומר באופן קבוע על קשר עין.
בכל מקרה אסור לגרור יותר מאדם אחד.
אורך חבל הגרירה יהיה כ- 40 מטר .

טיפול באופנוע לאחר הפלגה
פתיחת פקקי ריקון מים .
שטיפת המנוע במים מתוקים.
שטיפת מכלולי האופנוע במים מתוקים .
הנעת האופנוע בטורים נמוכים ,חיבור צינור מים מתוקים למנוע והרצאת המנוע עד ליציאת מים בחלקו הקדמי. לאחר מספר דקות ניתוק המים ולחיצה על מצערת הגז שתי לחיצות ארוכות ולאחר מכן כיבוי המנוע.
יבוש האופנוע וחלקי המנוע.,
ריסוס ספרי סילקון על חלקי המנוע.,
ריסוס ספרי נגד חלודה/גריז על הברגים וחלקי המתכת .

גרירת אופנוע ים
יש לבדוק שהפין של התפוח נמצא במקום .
שרשראות אבטחה תפוסים במקום.
רגל חניה מורמת .
אופנוע נעול בחלקו הקדמי.
קיימת רצועת אבטחה בחלק האחורי של האופנוע .
קיים ביטוח צד ג' לנגרר.

תקלות

במידה והמנוע מפסיק לפעול,יש לבדוק שהמדומם מחובר ואת מצב הדלק.

במקרה ומזהים שריפה באופנוע ,יש לקפוץ באופן מיידי מהאופנוע

במידה והנוסע האחורי נופל מהאופנוע ,יש לדומם את המנוע באופן מיידי.

בעת סיבוב חד ובמהירות גבוהה, נפלת מהאופנוע והאופנוע התהפך –  

דומם מנוע.

הפוך את האופנוע בכיוון שעל פי הוראת היצרן.

טפס על הפגוש והעזר במשקל גופך.

סובב את האופנוע שאורכו יהיה מול הרוח.

כאשר התייצב, הפעל את המנוע.

בעת גרירת אופנוע אחר, חבר את חבל הגרירה בנגרר לתפס הקדמי ואצלך מסביב למושב או בתפס אחורי, אם קיים.

אורך חבל גרירה מומלץ – 40 מטר.

חזרה למשיט 11